Andens kraft och gåvor

Daniel Norburg, Immanuelskyrkan Malmö:

Sitter just nu  i bilen tillsammans med Per-Eive Berndtsson (EFS Halmstad) på väg upp till Värnersborg där vi ska planera för New Wine Sveriges sommarkonferens. Ser verkligen fram emot den! Vi kommer har några väldigt inspirerande talare: Heidi Baker, Bruce Collins, Tim Humphrey och många fler! Boka in 27 juni till 1 juli 2012 i Vänersborg. Gonna be amazing!

Per-Eive är en god vän sedan många år tillbaka. En riktig pionjär! 1988 flyttade han med familj till Halmstad för att starta en ny församling. De började bygga relationer med sina grannar, som en efter en kom till tro. Detta blev grunden till Johanneskyrkan Halmstad. Nu har man precis invigt den nya Kornhill kyrkan som är ett stort komplex på 6700 kvm med plats för 400 gudstjänstdeltagare, stora lokaler för barn och ungdom, bibelskola, boende för 40 personer mm. Inspirationen kommer från keltiska kloster som fungerade som andliga centra för en hel region.

Jag passar på att fråga Per-Eive: Vad är det viktigaste om man ska ha framgång i församlingsplantering?

– Ett tilltal från Gud, en passion för att se Guds rike bryta fram. Det är det absolut viktigaste.
Sedan behöver en församlingsplanterare vara i balans, allmändriftig och bred, allround. Då kan man lyckas med Guds hjälp! Det tog ungefär 5 år för oss att bygga upp till att vara 30-40 personer och få till en vettig lokal, så uthållighet och envishet är också bra egenskaper!

Vad tror du det karismatiska har för betydelse för församlingsplantering?
– Det profetiska har varit en självklarhet för oss. Vi bygger varje steg vi tar på tilltal från Gud. Vi bjuder ofta in människor med starka andliga gåvor som kan hjälpa oss att växa vidare. Halmstad ligger i en av Sveriges mest avkristnade regioner, så vi hade inte överlevt utan input utifrån. Sedan har vi alltid låtit lovsång, förbön och helande ta mycket utrymme. Vi skapade en kurs som heter ”Personlighetens upprättelse” som vi har arrangerat sedan 1996 som attraherar de nyandliga sökarna och genom den har många av dem blivit kristna. Kursen har också hjälpt många kristna att bli upprättade. Fokus ligger på inre helande och identitet. Flera andra församlingar använder den nu.

Tack för dessa tankar Per-Eive!

Vilka kristna samfund och rörelser växer starkast över världen? Vilka planterar flest nya församlingar? Otvetydigt de pingst/karismatiska sammanhangen. Jag tror inte det är en slump. När vi läser Apostlagärningarna och ser hur församlingsplantering och mission gick till från början så är det uppenbart att profetiska tilltal och drömmar vägledde i hög grad, under och tecken bekräftade Ordet! Vi behöver sträcka oss efter mycket mer av denna ”övernaturliga” dimension i våra församlingsbyggen. Böcker, manualer och beprövade strategier i alla ära – men ett Ord från Gud kan förändra allt! För en enskild person och för en församling! Dessutom tror jag Sveriges befolkning i högre grad idag är intresserade av, och är andligt öppna för, övernaturliga fenomen – vilket gör detta till en viktig ingrediens i evangelisationen.

Vi har en kille som just nu går vår alphakurs och kommer på våra gudstjänster. Han har verkat länge som ”healer” i New Age rörelsen. Vi mötte honom under evangelisationen på Malmöfestivalen i år och erbjöd honom förbön. Han blev så berörd av Guds kraft att han kom till kyrkan nästa söndag. Hans kommentar var: vad är detta för kraft? Jag har aldrig känt någon starkare kraft!? Vi svarade: det är Jesus och hans Ande! Han sa: det vill jag ha mer av! Han är inte igenom helt än, men Gud befriar honom steg för steg och på alphadygnet för ett par helger sedan låg han helt utlagen under Andens kraft under någon timme…

Jag säger bara: Mer Herre! Mer av din helige Andes kraft och närvaro. Vi behöver många nya församlingar som har en gudsnärvaro och kraft som förvandlar och upprättar människor radikalt till ande själ och kropp!

Vi hörs!

/Daniel

Annonser

Publicerat av

norburgdaniel

48 år, 4-barns pappa, gift med Ann-Sofie

6 reaktioner till “Andens kraft och gåvor”

  1. Underbart, vi behöver mer/fler profetiska tilltal från Jesus till Församlingar och till enskilda individer. Låt oss söka de andliga nådegåvorna, särskilt nådegåvan att profetera!! I Jesus Kristus namn amen! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s