Drömmen om en ny rörelse

Richard Hultmar, Korskyrkan Luleå:

Jag drömmer om att få se en rörelse av nya församlingar startas, så att alla människor i Sverige har en levande församling i sin närhet både kulturellt och geografiskt. Med Sverigeundersökningen som bakgrund inser jag att det är en stor utmaning att inom överskådlig tid nå en täthet av församlingar som hämtar till baka de ca 400 församling vi tappat sedan 2000. Men för mig är utmaningen mycket större än så. Alla borde ha rätt att få evangeliet presenterat för sig, få möjlighet att bli lärjungar och komma med i en levande Jesuscentrerad församling. Då behövs det många fler än 400. Samtidigt har jag en tid funderat över den beräkning jag fick presenterad för mig som går ut på att alla svenska skulle kunna bli efterföljare till Jesus inom 23 år, om vi vinner en människa var varje år som sedan gör samma sak osv. Hela världen skulle teoretiskt kunna nås inom min beräknade livstid.

Eftersom allt är möjligt för Gud och för den som tror på honom, så är det mer än teoretiskt möjligt. De rörelser vi läst och hört om från Kina och Indien visar också att det är praktiskt möjligt att dynamiska rörelser kan växa fram på oväntade ställen.

Utifrån läsning av böcker av Steve Addison och Alan Hirsch, samtal med ”vår egen” Victor John och egna funderingar vill jag mycket summariskt föreslå några viktiga ingredienser i en sådan rörelse:

Jesus är Herre

Han som har all makt, är visast av alla och även har en god blick för framtiden måste få vara den som bestämmer. Alltså är det oerhört viktigt att vi läser Bibeln som den är skriven och praktiserar det som står där om att dela evangeliet (gospel planting) om att göra lärjungar (till Jesus) och undervisa dem och plantera eller grunda församlingar utifrån och med dessa människor.

 Vi har ett uppdrag

Vi behöver också kunna lyssna in vart och till vad Anden sänder oss med missionsbefallningen som grund. Detta uppdrag bör vara vår identitet. Gå ut måste prägla oss. Inte kom till oss.

 Multiplikation

Vi måste tänka flera generationer (2Tim 2:2) i allt vi gör. Inte träna en ledare utan träna en ledartränare. Inte träna bara en lärjunge, utan en lärjunge som tränar lärjungar. Inte bara plantera en församling, utan församlingar som planterar församlingar.

 Rörelse

Om det ska bli en rörelse krävs också ett ledarskap där de fem tjänstegåvorna (Ef4:11) leder rörelsen. Då måste vi också känna igen och släppa fram den typen av ledare och ge dem mandat att ta initiativ. Och vi behöver byta paradigm på flera områden:

  • Från instution till rörelse
  • Från teologiska femåriga pastorsutbildningar till lärjunga- och ledarträning on the go
  • Från församlingsplantering till att göra lärjungar
  • Från ”Kom till oss” till ”Gå ut”
  • Från talarstol till köksbord
  • Från kyrkolokal till alla möjliga ställen att mötas
  • Från ”One size fits all” församlingar till församlingar som folk vill tillhöra, olika storlekar efter olika behov

Detta är som sagt en summarisk beskrivning och jag skulle gärna vilja ha lite kommentarer

Annonser

Publicerat av

Richard Hultmar

Jag är47 år, med fru och fyrabarn och är pastor i Korskyrkan, Stockholm och jobbar med församlingsplanteringsfrågor i EFK.

5 reaktioner till “Drömmen om en ny rörelse”

  1. Jag kan bara hålla med om det du skriver. Det sammanfattar mycket väl vad jag själv går och bär på. Det är möjligt att jag ser en början på det…
    En kategori som ligger mig varmt om hjärtat är de s k ”kyrkbrända”. Alla de tusentals som har kvar sin tro, men som inte har mycket till övers för den etablerade kyrkan. De som gärna har gemenskapen men som inte är beredda att gå in under allt som krävs i en etablerad församling.
    Jag efterlyser en träff för människor som delar denna din vision.

  2. Spännande och härligt att höra någon mer med vision för rörelse av lärjungar som i sin tur når nya osv. Jag har följt denna bloggen några veckor och det är väldigt uppmuntrande. Jag är väldigt spänd på vad som kan finnas om hörnet i detta sammanhanget, för det verkar som att något är på gång på många olika ställen – något som går utanför samfundsgränser och fasader. Läs gärna min bloggg så förstår du nog att vi är inne på samma linje.
    Var välsignad!

  3. Jesus får bestæmma.
    Jag ler før mig sjælv nær jag læser detta, det ær just det han inte får. Jag tycker inte om att vara pessimist men alla i Sverige kommer inte att vara kristna om 23 år. Varfør? Før att Jesus får inte bestæmma. Veckans bloggare anvænder ord som ”Vi Måste” och ”Krævs” ett tydligt tecken på den stora klyfta som finns mellan Jesus och och oss.
    Krav och måsten finns nær du inte har væntat på jesus, nær du førsøker føra ut missionsbefallningen på egen hand. Det finns en liknelse i bibeln som belyser detta, den har fått namnet den barmhærtige samariten. Den børjar med att en laglærd kommer till jesus och frågar: ”Vad skall gøra før att få evigt liv” och jesus berættar. Men vad ær det han berættar? Den laglærde tror att den ær en instruktion hur han skall gøra. Men titta nærmare, den barmhærtige samariten tvættar såren men blod och betalar før honom. Vem kan det vara? Jo Jesus sjælv. Jesus berættar vad han skall gøra før oss, inte vad vi skall gøra men vilka vi ær.

    Det finns en text till dær Jesus berættar før Petrus att han ær klippan (Matt 16:18) Men vad ær det jesus sæger? Att Petrus skall starta førsamlingsplantering? Nej men att han skall utgøra grunden før den. Och vem skall gøra det? Jo Jesus sjælv ingen annan. Jesus berættar inte vad vi skall gøra men vilka vi ær i førsta hand. Sen kan det komma instruktioner men vi tar aldrig hans plats som kællan, den aktiva.

    Vilka ær vi? Vi ær føremålet før Guds førsamling, hans missionsarbete. Øgonblicket vi gør egna planer och missionens ledare som veckans bloggare har vi satt en fot utanfør den, den mister då sakta sin kraft och blir tvetydig. Vår strævan efter sjælvstændighet i 2000 år har bara ændrat skepnad i form av paradigmskiften men nær den kommer på tal blir den førsvarad.
    Våga vara utan planer!

  4. När jag läser ovanstående broders kommentarer (Johan Kvarneberg), sammanfaller det med min tanke som kom när jag läste om Rickards dröm minuten innan. Det jag tänkte var angående den första punkten, om Jesus… För mig lyser ett bibelord starkt, och det är Joh 17:3. Men i det som nämns i Rickards första punkt handlar om att LÄSA BIBELN och GÖRA något. Som absolut första punkt i NÅGOT som har med Guds vilja på jorden att göra, känner jag att det måste oundvikligen istället handla om att (som broder Kvarneberg nämner), låta JESUS göra det HAN vill. Dvs vi behöver se den levande Jesus Kristus TA GESTALT i oss och LÄRA KÄNNA HONOM, och Hans minsta vink om hur HAN vill bygga församlingen, HANS församling. Ty våra egna ”bygg-planer” och missionsidéer kommer alltjämt att fortsätta misslyckas. AMEN, KOM Herre Jesus, kan man med rätta säga! Vi är i skriande behov av JESUS!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s