De klev ut genom fönstret

Johannes Stenberg, Skäggetorpsgemenskapen: I helgen var vi som församlingsplanteringsgrupp i Stockholm på en ledardag som gav EFKs nätverksgrupp för mångkulturella frågor arrangerade. EFK gav då ut ett väldigt intressant material som heter: ”Ett bönens hus för alla folk” – en handbok för en mångkulturellförsamling. Det är en grupp pastorer i mångkulturella församlingar i Stockholm som tillsammans skrivit ner erfarenheter och lärdomar från sina respektive sammanhang.

I ett stycke skrev Lars Mörling, pastor i Husbykyrkan och en enorm förebild för Noomi och mig, detta:

När vi läser Bibeln möter vi historiens Gud som verkar efter sina planer. Han är fortfarande historiens Gud. Vi ser med tacksamhet och förundran på vad som händer i Kina, i OSS-områdena efter Sovjetunionens fall, i Iran och på många andra platser där evangeliet sprids. 

Många av oss har blivit uppmanade att be för det så kallade 10/40-fönstret i världen. Det handlar om alla de folk som bor inom den 10:e och 40:e breddgraden och här bor de flesta folk som aldrig fått chansen att höra evangeliet om Jesus Kristus. Det är också inom 10/40-fönstret som de flesta muslimska folken lever. När vi ropat till Herren så har han svarat och mycket händer i dessa områden, även om det ännu rör sig om droppar i havet.

Fram till 1970-talet bodde muslimer nästan uteslutande inom sina länder. Men idag är situationen totalt annorlunda och miljontals muslimer har ”klivit ut genom fönstret” och bor idag utspridda i våra länder. Herren svarar ibland på våra böner på sätt som vi inte tänkt oss. Han säger till oss: ”Ni har fått 50 000 iranier till Sverige, räcker det eller vill ni ha fler?”  Aposteln Paulus satte en ära i att förmedla evangeliet till dem som aldrig hört (Romarbrevet 15:20). De som aldrig hört evangeliet är nu våra grannar. De bor i våra portuppgångar i våra förorter. Vi behöver ha Guds perspektiv på invandringen och uppfatta vilket unikt erbjudande och förtroende vi har fått. 

Annonser

Publicerat av

Johannes Stenberg

Församlingsplanterare från Skäggetorp, Linköping där han bor med sin fru och två barn. Var med och startade Nygårdskyrkan 2011. Var tidigare en av pastorerna i Rinkeby Internationella församling. Jobbar med profilen "Mission & Församlingsplantering" på Liljeholmens folkhögskolas bibelskola.

One thought on “De klev ut genom fönstret”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s