Ära Gud – för Guds närvaro påverkar omgivningen!

Charlotta Aginger, Elimkyrkan i Skärholmen…

Det finns ett syfte med att Helig ande vilar över oss –  syftet är en annan människa.

Genom att bara vara närvarande på en plats kan vi kristna förändra atmosfären och miljön i vår omgivning – på grund av att Guds Ande vilar över oss. Detta är en uppmuntran till dig som kanske inte vet hur du bäst delar med dig av din tro och därför inte tror att du spelar ngn viktig roll i kyrkan.

Elimkyrkan i Skärholmen är idag en ganska typisk svensk frikyrka skulle jag tro. Vår första gudstjänstlokal var den lokala puben i Vårberg, en del av Skärholmen. Puben, som nu är byggts om till ett apotek efter att  stället brunnit ner, ligger i det lilla och ganska sjabbiga inomhuscentrumet. Puben var en typisk förortspub – trist miljö, diverse skällsord och ännu grövre uttryck klottrade på väggarna, smutsigt – ja, inte alls tilltalande. Inomhuscentrumet med pizzeria, spelhåla, videobutik med olämpliga filmer, fler ölhak och ngr butiker höll samma trista nivå.

Söndag efter söndag firade vi gudstjänst och bad på denna plats. Vissa dagar flyttade vi ut från puben och spelade lovsång och bjöd på kaffe i centrumet. Andra dagar hjälpte vi till att städa, tvätta fönster och plantera blommor i centrumet etc. Lördag kvällar serverade vi kaffe vid tunnelbanan. Till jul bjöd vi på gröt, vid påsk delade vi ut blommor etc. Ibland var vi bara där utan ngn agenda.Vi var helt enkelt närvarande på olika sett i ”vårt” lokala centrum. Gud påminde oss om och om igen om Jer 29:7 ” Gör allt för att den stad jag deporterat er till skall blomstra, och be till Herren för den. Ty dess välgång är er välgång”.

Till vår stora glädje har vi, efter ett par års närvaro, noterat att både miljön och flera människor som rör sig i centrum förändrats i positiv riktning. Då talar jag om att ljus har förflyttat mörker. Attityder har förändrats.  Den illegala spelklubbens ägare kom en dag till min kollega och berättade att han ville leva ett annat liv. Idag är spelklubben omgjord till en matvarubutik. Filmbutiken satsar också på matvaror idag. Puben vi hyrde fräschades upp rejält, började servera mat och blev riktigt trevlig innan den förstördes i branden. Några av de människor vi mött under åren i centrum (alla har inte tyckt om oss från början) har sökt upp oss när de mött tuffa utmaningar i livet etc. Några har kommit till tro och är idag en del av kristi kropp. Ett par butiksinnehavare kommer till denna helg tillsammans bjuda på kaffe och pepparkakor i centrum. Det har inte hänt så länge jag bott i detta område. Långt ifrån alla människor vi mött under åren har blivit kristna. Men Gud har påverkat omgivningen genom oss.

Vi har inte alltid vetat hur vi bäst skall tala om vår tro – ibland har vi låtit bli. Men på grund av att vi är närvarande i vårt område – och Guds Ande vilar över oss förändras miljön, människor ser klart. Människor som kommer in i den miljö där Guds Ande är börjar tänka Guds rikes tankar. Då har resan mot en personlig tro börjat. Ett steg närmare Jesus.

Vad vill jag ha sagt: Jo, en kristen är viktig!

Alla kristna kan ge Gud äran för den Han är och det Han gör. Så var noga med att ge Gud äran i ditt liv. Man kan ge Gud äran på många olika sätt – genom att lovsjunga honom, genom att lyda honom, genom att berätta om honom, eller genom att bara vara med Honom etc. När du ger Gud äran behagar du Gud, och desto mer av Guds närvaro bär du med dig. Ju mer du bär med dig av Gud, desto mer påverkas din omgivning. Så låt oss ge Gud äran i alla lägen!

Välsignelse!

 Charlotta

Annonser

En tanke på “Ära Gud – för Guds närvaro påverkar omgivningen!”

  1. Tack för ett uppmuntrande vittnesbörd. Det påminner mig om något jag hörde refereras för några veckor sedan. OM:s internationella ledare Peter Maiden var på besök i Linköping sa något i stil med detta:” Om vi bygger en levande församling kommer några att komma till tro, men hela samhället kommer att bli välsignat.” Ungefär så. Det verkar stämma i Skärholmen i alla fall, och det stämmer även hos oss på Råslätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s