Att vara beroende av någon annan.

Christian Samuelsson, Kärleksgerillan Malmö

Ordet beroende är ett ord som inte klingar så värst positivt i många öron i dagens samhälle, tror jag. Många tänker förmodligen på människor vars drömmer har blivit grusade genom att de blev beroende av droger på olika sätt. I dessa tider så finns det så många saker som vi blir beroende av – allt från facebook, twitter, tv och även bekräftelse av andra människor.

Jag har under många år varit beroende av saker och jag tror att jag fortfarande är beroende av många mer saker än vad jag själv vet om. Det finns vissa saker som jag vill vara beroende av och saker som jag helst skulle vilja bli fri ifrån.

Vad säger Bibeln om detta? – I Bibeln så talas det om ett beroende som är större än alla andra. Ett beroende som är positivt. Nämligen beroendet av Jesus Kristus. Han säger själv i Joh 15:5 – Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. 

Utan Kristus så är vi förlorade – vi kan ingenting göra utan HONOM. Det är ett beroende som är tillfredställande.

En annan sak som jag tror är positivt med just beroendet är församlingen. I församlingen så finns det andra människor som också är precis som mig – ofullkomliga, fullt medvetna och omedvetna av olika beroenden.
Mitt i detta kaos – så finns det något väldigt vackert, nämligen syndabekännelsen även kallad BIKT. 

Något som jag kanske älskar mest i min församling det är när vi vågar vara ÄKTA mot varandra. I många år har jag trott att om man bekänner vissa synder eller att man brottas med en speciell sak så blir man ett hopplöst fall. Jag tänker tankar som ”om jag bekänner den synden, då kommer de aldrig vilja veta av mig mer”.

Tyvärr – så kommer du nog många gånger när du i alla fall möter mig faktiskt tveka om du vågar bekänna dina synder. För tänk om jag kommer döma dig. I många fall tror jag att jag kommer göra det, vilket är ledsamt. Kanske inte med mina ord – men kanske med mitt kroppsspråk och med mina prioriteringar och med hela mitt liv.

Det fanns en som hette Bonhoeffer, och denna man förespråkade något som han kallade för biktpartners. Det är någon i din församling som du delar HELA livet med. Denne person får veta dina kanske mörkaste tankar och dina djupaste synder. Allt är utblottat och du är fruktansvärt sårbar. Det är en praktik som inte är så rolig och det är inte ofta jag vågar kolla min vän i ögonen när jag bekänner min synd. Men, precis som prästen säger under mässan ” På Herre Jesus Kristus befallning så säger jag, ”Dina synder är dig förlåtna, i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn”.

Vi får lära oss i vår efterföljelse till Kristus att få vara hans ögon och även vara hans famn som din vän kan vila i. Att få bekänna sina djupaste tankar inför någon, som sedan läser 1 Joh 1:9 för dig. Att när VI BEKÄNNER VÅRA synder så är HAN trofast och rättfärdig och förlåter oss all vår orättfärdighet.

Glöm inte att den den SONEN gör FRI är verkligen fri. Den friheten som Kristus pratar om är inte den friheten som vi ser idag. Att vara fri – innebär att jag bestämmer helt själv, eller jag får göra mina egna val.

Verklig frihet får du när du är beroende av Kristus. För det är bara i HONOM som du lär känna dig själv och bli den fria människan som du är skapad till. Om du låter det motsägelsefullt – skyll inte på mig. Det var inte jag som sa det.

Nu ska jag iväg och arbeta på mitt kära jobb – min bön är att jag får vara äkta och ärlig i alla möten med människor.

Guds frid

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s