Att få livet som församlingsplanterare att gå ihop

Martin Alexandersson, EFS

Jag har inte mött en enda församlingsplanterare som har det långtråkigt. Aldrig någon som tvingas sitta och se repriser av såpoperor på tv eller som matar ankorna vid stadsdammen. Tvärtom – ofta är det människor som tycker det är svårt att få tillvaron att gå ihop. Vi planterade vår församling för 6 år sedan och under hela den tiden har jag jobbat heltid och haft flickvän/fästmö/fru (samma person lyckligtvis ;-). Det gör ju att jag har behövt hitta sätt att leda församling och träna ledare på enbart på min fritid. Nedan tänkte jag dela hur jag försöker göra för att lyckas med ekvationen.

Jag har ett jobb som gör att jag kan ta 2 timmar lunch när det behövs så jag lägger så ofta jag kan, mina möten med ledare i församlingen under luncher. Fördelen med detta är att jag inte behöver boka upp så många kvällar utan kan använda de till annat.

Ett annat sätt jag har gjort är att jag tar med människor i mina hobbys. Det innebär att jag har lärt ledare att spela golf och att vi går en runda tillsammans och har ledarutvecklingssamtal. Med andra har jag tagit med dem i skogen och plockat svamp. Andra har det varit att ta med dem på olika sporthändelser och umgåtts och samtalat undertiden. Med andra har det varit att simma ihop och pratat i bastun efteråt.

När det gäller att bygga relationer och mer av att umgås än att samtala är middagar ett bra format. Då kan man även dra in lite mer perifera människor och låta dem få lära känna andra människor i församlingen.

Mer organiserat så har vår församling morgonbön på fredagsmorgnar (för det var en bra tid för oss ledare att träffas) och har ledarskapsbruncher på söndagsförmiddagar (vi har gudstjänst vid 16.00) för att återigen inte behöva boka upp för mycket kvällar.

För att illustrera: när detta skrivs ska jag snart ha ett samtal med en person i svampskogen och ikväll titta på fotboll och äta pizza tillsammans med männen som går alpha.

Martin Alexandersson har varit med och planterat EFS i Mikaelskyrkan i Uppsala, jobbar med nyplantering på EFS och skriver annars på www.efterkristus.nu

Lämna en kommentar