Jag är ingen evangelist

Richard Hultmar:
Jag har mött flertalet pastorer och församlingsplanterare som inte har någon egen erfarenhet av att föra människor till tro på Jesus, varken genom samtal eller från predikstolen. Och de har ofta inte heller någon i sin församling eller sitt team som har denna erfarenhet. Det är inte bra. Om du är en av dem vill jag dela några konkreta saker som hjälpt mig att få sådana erfarenheter. (Detta är inte självskryt, för jag är inte en evangelist i Ef. 4:11 bemärkelse, det är ära till Gud för att han kan använda alla som ställer sig till hans förfogande.) Jag tror att föra människor till Jesus är ett hantverk som man kan lära sig. Här kommer det som hjälpt mig:

1. Jag har lärt mig att dela mitt vittnesbörd och Guds frälsningsväg genom Jesus Kristus och gör det. Tyvärr inte så ofta som jag borde.
2. Jag åkte på en teamresa med gatuevangelisation till Grekland 1990 där vi tränades att förkunna evangeliet på gatan, samtala med månniskor och be för sjuka. Jag kom över en del människofruktan där, men jobbar fortfarande med den.
3. Jag åkte på missionsresor till Ryssland där jag fick se människor ge respons på evangeliet på gatan, i skolor och kampanjmöten (Jag fick till och med prova på att evangelistpredika på ett kampanjmöte där några hundra tog emot Jesus.) Det gav mig tro på att människor vill ta emot Jesus.
4. Jag läser böcker har testat olika verktyg som hjälp. Torgmöten, dörrknackning med diverse olika traktater, Alphakurser och just nu t4t. Www.t4tonline.org. Jag har lärt mig olika saker av att använda alla dessa.
5. Jag ber regelbundet om att få vara en skördearbetare och att människor ska lära känna Jesus. Gud hör bön!
6. Jag försöker träna folk i min församling att också dela evangeliet. Vi ska göra ett omtag med det i hemgrupperna i korskyrkan Luleå innan sommaren. Tillsammans går det lättare.
7. Jag inser att vi som inte är evangelister behöver evangelister. Därför har vi regelbundet bjudit in evangelister till församlingen för att inspirera oss och föra människor till tro och omvändelse. Det ger oss inspiration, träning och tro.

Du kanske inte kan åka till Grekland eller Ryssland, men kanske kan ordna träning och praktik på nåt annat sätt för att lära dig hantverket?

Annonser

Publicerat av

Richard Hultmar

Jag är47 år, med fru och fyrabarn och är pastor i Korskyrkan, Stockholm och jobbar med församlingsplanteringsfrågor i EFK.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s