Målet med tron?

Richard Hultmar – sista veckan i Luleå

För drygt 20 år sedan, 1994, fick jag möjlighet att besöka USA för första gången. Jag och Therese skulle besöka några församlingar som ville understödja vårt arbete i Ryssland. Eftersom vi skulle bo hos våra vänner Wallace, i Tulsa, passade vi på att besöka RHEMA, Oral Roberts University och ett par andra församlingar som jag glömt namnet på. Mitt bestående intryck var hur otroligt självcentrerat budskapet var. Mitt helande. Min framgång. Mitt mirakel. Min rättfärdiggörelse genom Min tro. Mitt bönesvar. Det verkade handla om hur Gud skulle välsigna Mig!

Detta stod i ganska stor kontrast till det missionsarbete vi stod mitt uppe igenom Team i Norr. Vid den tiden funderade jag mest över hur församlingsledare skulle tränas och hur vi skulle kunna hjälpa barnhemsbarnen som inte hade mediciner och kläder. Och hur vi skulle kunna predika evangeliet på fler platser.

Sedan dess har jag alltid haft med mig frågan om vad som är målet med min tro, eller: Vad har Gud för mål med min tro på honom? För det du uppfattar som målet med din tro avgör hur du lever ditt liv.

Är det Min välsignelse och framgång här och nu som det handlar om? Är det att jag ska komma till himlen när jag dör? Handlar min tro om att jag ska leva ett bekymmerslöst, fridsamt Svenssonliv och störa andra så lite som möjligt, gå i kyrkan varannan söndag och ge lagom mycket i kollekten…?

Nej. Gud har som mål för min och din tro att andra ska bli välsignade genom oss. Till Abram säger Gud: ”Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse”. Det är inget fel att vara välsignad av Gud, men om det stannar hos mig har jag missat hans mål – att andra ska bli välsignade.

Paulus skriver: ”Honom predikar vi genom att förmana varje människa och undervisa varje människa med all vishet, för att föra fram varje människa som fullkomlig i Kristus. För det målet arbetar och kämpar jag i hans kraft, som verkar mäktigt i mig”.

Så målet med min tro måste vara att bidra till att varje människa ska bli fullkomlig i Kristus. Och då räcker det inte att välsignelsen stannar hos mig. Den måste, som ett omvänt pyramidspel, skickas vidare i en växande rörelse av lärjungar till Jesus Kristus. Lärjungar som i praktisk handling i sin vardag förmedlar Guds välsignelse till sin omvärld, så att varje människa till slut når målet. Med ett sådant mål får undervisning om bön, kallelse, andliga gåvor och många andra saker ett betydligt större perspektiv än ”Jag och Min relation med Gud”.

Annonser

Publicerat av

Richard Hultmar

Jag är47 år, med fru och fyrabarn och är pastor i Korskyrkan, Stockholm och jobbar med församlingsplanteringsfrågor i EFK.

One thought on “Målet med tron?”

  1. Instämmer helhjärtat. Det är saligare att ge än att få, kärleken är alltid självutgivande, m.m, m.m.

    Just utifrån inläggets tema och centrum, frågan om målet, så vill jag dock komplettera med ett slående Bibelord.
    Det hjälper mig ibland när jag börjar tappa det himmelska perspektivet och människors frälsning till förmån för fokus på Guds rike och vilja och lärjungar här och nu på jorden.

    ”Ni har inte sett honom men älskar honom ändå; ni ser honom ännu inte men tror på honom och kan jubla i outsäglig, himmelsk glädje då ni nu står nära målet för er tro: era själars räddning.” (1 Pet 1:8-9)

    Vill dock stryka under att jag håller med till 100% och att kristenheten i vårt land behöver upptäcka detta än mer.
    Guds välsignelse!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s