Apostolisk kraft

Richard Hultmar – Korskyrkan Stockholm: Idag fortsätter jag mina tankar utifrån Apostlagärningarnas 19 kapitel. – Om det är något som kännetecknar Paulus vistelse i Efesos så är det apostolisk kraft. Mot bakgrunden att Artemistemplet i Efesos räknades som ett av antikens sju underverk, och något som getts från himlen, med tillhörande religiositet, är det kanske inte konstigt att människor behövde få beröras av en Gud med riktig kraft. Paulus lägger händerna på de nydöpta lärjungarna och de uppfylls av den helige Ande och talar i tungor och profeterar. Det som händer i Efesos börjar med detta dop i Guds kraft. Jag tror att det är viktigt för oss att förstå att det är när vi uppfylls av Anden, när vi bekläds med hans kraft, som vi får del av den viktigaste förutsättningen för att få se en församlingsrörelse. Det kan komma till uttryck på andra sätt än tungotal och profetia, men det behövs lärjungar som är fyllda av den helige Andes kraft, för att en rörelse från Gud ska kunna bryta fram.

Enligt Lukas instruerade Jesus sina apostlar att stanna i Jerusalem tills de hade blivit beklädda med kraften från höjden och fortsätter i början av Apostlagärningarna med att säga att när den helige Ande kommit över dem ska de bli vittnen i hela världen. Det är intressant att notera att det är i Efesos som Lukas för första gången nämner att Paulus förmedlar Andens dop genom handpåläggning. Och jämfört med den filosofiska approachen i Aten två år (och två kapitel) tidigare verkar Paulus ha valt denna tydligt apostoliska kraft-rörelse-strategi, förankrad i Lukas version av missionsbefallningen.

I just Efesos noterar också Lukas att Gud gjorde märkliga under genom Paulus. Jag tror att tron på Andens kraft som strategi, är något vi behöver återerövra i vår tid om vi ska få se  en rörelse där vi också får se Gud göra ovanliga under.

Från min egen erfarenhet från församlingsplantering i Luleå kan jag bara understryka att det är människor som är fyllda med Anden som berör andra människor med Guds kraft och kärlek. Och det är när Gud får utrymme att göra under som svar på bön, som människor vänder sig till Jesus. Och det är i tider av Andeutgjutelse som människor fortfarande kan få syndanöd. Låt oss därför be om mer av Andens kraft, fler som får uppleva Andens dop och fler och märkliga under! Det verkar ha varit den grundläggande ingrediensen i Paulus Efesos-strategi.

Annonser

Publicerat av

Richard Hultmar

Jag är47 år, med fru och fyrabarn och är pastor i Korskyrkan, Stockholm och jobbar med församlingsplanteringsfrågor i EFK.

2 reaktioner till “Apostolisk kraft”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s