Att bära kraften

Richard Hultmar – Korskyrkan Stockholm: I en tid när många längtar efter Guds kraft och många kristna har upplevt att de blivit fyllda av Anden, upplever Guds närvaro, blir helade och ser syner och profetiska bilder, är berättelsen om Efesosförsamlingen viktig. (Läs om det i Apg 19). Det är en sak att uppleva det Gud gör och beröras av hans kraft och och det är en annan sak att kontinuerligt bära på Andens kraft och beröra andra människor med den, så att det resulterar i en rörelse där Gud berör en hel region.

Efter att ha försökt övertyga judarna om det som hör till Guds rike tar Paulus lärjungarna med sig till Tyrannos lärosal. De andra ville inte lyda (som det står i grundtexten), och talade illa om den väg som Paulus förespråkade. Eftersom Lukas skrivit texten kan vi förmoda att när Paulus talar om Guds rike. menar han samma sak som det Lukas skriver om i Lukasevangeliet kapitel 10: ”Bota de sjuka i den staden och säg till folket: Guds rike är nu hos er!” Det som hör till Guds rike är alltså en kombination av att Jesus är Herre i riket som är här, och den kraft som han förmedlar som förvandlar människors liv. Kopplingen mellan sann efterföljelse av Jesus som Herre, och att Gud gör ovanliga under, visar sig i den här texten i skillnaden mellan de som var lärjungar och de som inte ville lyda. De lärjungarna ville lyda, förde dagliga samtal med Paulus och spred Ordet och kraften i hela regionen.

För att tydliggöra detta ytterligare berättar Lukas om den märkliga händelsen när de judiska andeutdrivarna försöker driva ut demoner med den Jesus som Paulus talar om, men får stryk för att demonerna vet vem Jesus och Paulus är, men inte vilka dessa andeutdrivare är. Statusen på vår efterföljelse av Jesus verkar alltså vara känd i den andliga världen. (Som fördjupning kan man läsa Efesierbrevet 1:17-23 där Paulus kopplar kraften, med att Jesus är över alla andra namn och huvud för församlingen.)

Min poäng idag är att om vi vill vara en rörelse som bär på Guds kraft och som får se det hända som vi läser om i Lukas 10 och Apg. 19, så behöver vi vara lydiga lärjungar till Herren Jesus, så att det märks i den andliga världen. Och vi behöver göra andra till sådana lärjungar. Berättelsen fortsätter med att de som hållit på med trolldom (artemisdyrkan?) bränner sina böcker och det markerar att lärjungarna förstod vikten av att avsäga sig den ockulta kulturen och den demoniska andligheten. Det resulterade i att hela staden kom i uppror, eftersom det blev ett hot mot det ekonomiska system som vilade på artemisdyrkan. Det finns alltid ett pris att betala för att vara den sortens lärjunge som vill bära ut Guds kraft. Men det kan leda till att en hel region får höra Ordet och bli berörd av kraften.

Så när vi gör lärjungar för en rörelse, behöver vi se till att de blir lydiga lärjungar till Herren Jesus, fyllda med den helige Ande och förstår att använda hans kraft. I morgon kommer en text om de övriga ingredienserna i Paulus rörelserecept.

Annonser

Publicerat av

Richard Hultmar

Jag är47 år, med fru och fyrabarn och är pastor i Korskyrkan, Stockholm och jobbar med församlingsplanteringsfrågor i EFK.

One thought on “Att bära kraften”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s