Sänd av Gud

Håkan Hedlund, Råby Husförsamling, Västerås

En vän till mig sa idag, när jag berättade att jag skulle blogga på pionjärbloggen under veckan, att jag enbart skulle skriva ett inlägg på måndagen med innehållet ”Vi är inte sända att blogga för redan troende…”. Jag skulle därefter inte skriva några fler inlägg, utan enbart avsluta på söndagen med att tacka för förtroendet att få blogga under veckan. En intressant och aningen utmanande bloggvecka, tyckte jag, men kanske inte fullt så givande. Jag gillar visserligen att provocera ibland, men att gå den vägen hade kanske blivit lite för mycket.

Jag är, tillsammans med min fru Jenny ledare för en församling i Västerås som vi valt att kalla ”Råby Husförsamling”. Vi flyttade hit hösten 2010 med syftet att göra lärjungar till Jesus och att visa på Guds rike i den del av staden som vi bor i. Innan vi flyttade upp till Västerås hade vi tanken att vara ett stort team, med stora resurser som hade en genomtänkt vision, klara värderingar och effektiva strategier för att nå våra mål. Verkligheten blev annorlunda. Vi fick ett team bestående av min familj (2 vuxna, 2 barn), noll resurser och ”enbart” en stark längtan efter att få visa på Jesus för människor som aldrig hört talas om Honom. Det var långt från vår drömbild. Vi undrade till en början varför det inte blev såsom vi hade hoppats på, varför Gud inte möjliggjorde en ”ordentlig” församlingsplantering. Var vi inte rätt personer att göra detta? Om vi inte kunde rekrytera ett team av redan troende och inte kunde skrapa fram rätt resurser – kunde vi då vara rätt personer att plantera församlingar?

Vändningen kom för oss, när vi insåg att det enda vi faktiskt behövde var ett sändande av Jesus till människor som inte hört om Honom. Vi förstod att det inte behövdes ett stort team av redan troende för att nå ut, vi behövde egentligen inga resurser och visionen var hör och häpna redan nerskriven för oss – Gå ut till alla folk och gör dem till lärjungar. Jesus verkade sända oss, precis som Fadern hade sänt Honom och senare upptäckte vi även att ansvaret att bygga Guds församling inte låg på våra axlar – det låg på Jesu axlar! Vårt uppdrag var enbart att göra lärjungar, vilket vi tyckte var helt ok och ganska skönt. Vi behövde inte ett stort team för att göra det, inga resurser och egentligen krävdes det inte så mycket till vision för att åstadkomma det. Vi kunde göra det och Jesus ville att vi skulle göra det! Det enda problemet jag fick av det var att Gud inte verkade förstå att jag spenderat flera år att utbilda mig till pastor och genom diverse böcker tränat mig till att bli en församlingsplanterare. Jag har framfört denna kritik till Gud, men jag har ännu inte fått något svar tillbaka…

/Håkan

3 reaktioner till “Sänd av Gud”

  1. Hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt flera gånger:-). Varför göra det svårare än vad Jesus tycks ha tänkt?

  2. Gott! Inspirerande att läsa. Låter som om vi i mycket befinner oss i samma situation med många liknande tankar och erfarenheter. Fortsätt kämpa den goda kampen! Guds välsignelse!

Lämna en kommentar